V minulosti ma takéto „bikovanie“ nelákalo, no s príchodom moderných materiálov a miernejších zím som sa stal celoročným „riderom“. V súčasnosti mám odjazdených už niekoľko zimných sezón, ktoré ma naučili ako kvalitne, komfortne a hlavne bezpečne potrénovať aj v tých najnáročnejších podmienkach. Skúsenosti, ktoré som rokmi nabral, som pre vás zhrnul do nasledujúcich bodov:
OBLEČENIE
Alfou a omegou zimného jazdenia je kvalitné športové oblečenie. Ak ho nemáte, tak na bicykel v takýchto podmienkach ani nesadajte, pretože tréning sa po chvíli zmení na mučivé útrapy, ktoré sa „na betón“ skončia prechladnutím alebo chorobou. Určite nešetrite a do oblečenia investujte, pričom využite benefity, ktoré ponúkajú moderné materiály. Najviac oceníte ich funkčné vlastnosti a to, že ich neprefúka, sú odolné vode a vetru, priedušné a dostatočne vás ochránia pred nástrahami nepriaznivého počasia.
Okrem kvalitnej bundy či nohavíc sú dôležité aj ďalšie doplnky ako čiapka, zimné tretry, ponožky a rukavice. Toto všetko nájdete na webe Holokolo.
VÝBER TRASY
Dôležitým aspektom pri zimných radovánkach v sedle „bajku“ bude výber trasy. Ideálne je jazdiť niekde mimo hlavných ciest, poprípade v teréne. Ďalej z hľadiska tepelného komfortu bude rozumné vyhnúť sa dlhému stúpaniu a následnému klesaniu. Super je, ak viete svoju trasu situovať na kratšom okruhu so striedavým profilom terénu, z ktorého sa dokážete v prípade zmeny počasia, poruchy na bicykli alebo podchladenia rýchlo vrátiť domov.
VIDETEĽNOSŤ
Zimné obdobie je charakteristické tým, že sa rýchlo stmieva a počas celého dňa je celkovo menej svetla a to paradoxne aj v dňoch, keď je pekne slnečne. Preto keď sa rozhodnete investovať do oblečenia, tak si vyberajte veci s reflexnými prvkami, poprípade v dobre viditeľných farebných kombináciách.
Toto je pravdaže len polovica úspechu ako byť dostatočne viditeľný a určite si zaobstarajte aj kvalitné svetlá a blikačky s vysokou svietivosťou. Nezabúdajte, že naše cesty sú v poslednej dobe presýtené arogantnými a agresívnymi vodičmi, a preto tento bod rozhodne nepodceňte.
BICYKEL
Soľ, sneh, voda a blato bicyklu určite neprospievajú, a preto pokiaľ máte k dispozícii zimný bicykel, tak v najhoršom počasí absolvujte tréningy na ňom. Ak takúto možnosť nemáte, tak po každej jazde svoju „jednotku“ poriadne poumývajte a premažte, pretože, ak sa na to vykašlete, tak na jar bude v dezolátnom stave. Viac o tom, ako sa starať o váš bike v zime si môžete prečítať v Adriánovom blogu Príprava bicykla na zimu.
PLÁŠTE A TLAKY
Počas zimy sa na vozovke nachádza viac nerovností, výtlkov a bordelu. V prípade, ak jazdíte v teréne, tak sneh môže zakryť kamene a rôzne iné nástrahy. Preto je ideálne voliť hrubšie plášte s mäkkou zmesou a dostatočne vysokým dezénom.
Ďalej je potrebné nafúkať ich na nižšie tlaky. Týmto získate vyšší komfort, čo sa týka jazdných vlastností, plus sa vyhnete defektom. Rokmi sa mi osvedčil aj bezdušový systém, ktorý znížil frekvenciu defektov na minimum, pretože tmel menšie diery bezproblémovo zalepí.
JEDLO A PITIE
Počas fyzických aktivít v chladnom počasí musí ľudský organizmus vynaložiť viac energie na pokrytie tepelných strát. Z tohto dôvodu je potrebné dostatočne a pravidelne dopĺňať dostatok sacharidov. Čo sa týka nápoja, ideálny je hypertonický iontový nápoj s vyšším obsahom sacharidov. Tak isto si vyberajte aj tyčinky a nezabudnite jesť a piť v pravidelných intervaloch.
Určite si zaobstarajte termo fľašu, pretože po pol hodine jazdy so štandardnou fľašou budete mať zo svojho nápoja nanuk. Keksy a tyčinky si umiestnite do bundy na miesto, kde nezamrznú, inak si na nich vylámete zuby. Kvalitné doplnky výživy nájdete na nasledujúcom odkaze.
NÁRADIE
Dostať defekt, poprípade riešiť iný technický problém je to najhoršie, čo sa vám môže stať, pretože keď ste nútený zastaviť, tak rýchlo strácate telesnú teplotu. Z tohto dôvodu majte náradie a náhradnú dušu vždy pri sebe, pričom sa snažte poruchu odstrániť v čo najkratšom časovom intervale. Tu je výborné mať so sebou aj CO2 bombičku, pričom s jej použitím viete defekt hravo opraviť do 5 minút. Okrem toho vám odporúčam nosiť aj multikľúč s nitovačom a spojkou na reťaz, kde v prípade pretrhnutia, ju dokážete rýchlo spojazdniť do funkčného stavu.
OBJEM TRÉNINGU
Neprežeňte to s objemom a intenzitou tréningu. Keď športovo pestrý „workout“ plán doplníte dvomi výjazdmi v týždni s dĺžkou trvania okolo dvoch hodín, bude to tak akurát. V tréningu sa hlavne zamerajte na rozvoj základného vytrvalostného tempa a techniky jazdy. V tejto fáze prípravy to nemá zmysel siliť so zbytočne vysokým objemom a intenzitou, pretože takáto cesta by bola veľmi kontraproduktívna.
FREKVENCIA ŠLAPANIA
Počas tréningu sa snažte zvýšiť kadenciu šliapania na 90 až 100 otáčok za minútu. Výhodou, ktorú získate bude, že nohy sa viac prekrvia, čím získate vyšší tepelný komfort plus svaly budú dostatočne zahriate, a tak predídete svalovému zraneniu, ktoré by mohlo nastať vplyvom nejakej nečakanej kontrakcie (napr. prešmyknutie kolesa, šmyk, balansovanie na klzkom povrchu, a podobne...)
PREJAZD ZÁKRUT A BRZDENIE
Určite ste si všimli, že počas zimného obdobia sa v zákrutách, či križovatkách nachádza viac bordelu (prachu, posypu a pod.). Preto je dôležité si pred prejazdom zákruty pribrzdiť na nájazdovú rýchlosť, ktorou ste schopní danú zákrutu alebo križovatku prejsť. Ďalej je dôležitá aj pozícia nôh, napríklad na obrázku odbočujem do pravej strany, preto mám kľuky pretočené tak, že ľavá smeruje dole a pravá zase hore. Tak isto len zrkadlovo to platí pri opačnej zákrute. Počas samotného úkonu určite nebrzdite, pretože koleso by šlo do šmyku a vy by ste sa porúčali k zemi.
Cyklistika už dávno nie je len letný šport. Určite vám odporúčam okúsiť čaro zimného jazdenia. Navyše, ak sa budete držať zásad, ktoré som vám popísal, váš tréning naberie nový rozmer, pričom bude zábavný a veľmi efektívny. Makajte a športu zdar!