Správne fungujúci bicykel je zárukou dobrej jazdy a spokojného cyklistu. Po náročnej sezóne sú komponenty často opotrebované a ich výmena pred zimou dokáže predísť mnohým komplikáciám, či už počas jazdenia v zime, alebo na začiatku novej sezóny.
V dnešnom článku sa pozrieme na to, ako si pripraviť bicykel na zimu z dvoch rôznych hľadísk. Ten prvý je jednoduchší a týka sa tých, ktorí bicykel na zimu odložia do pivnice a vyberú ho až na jar. Druhý je pre tých, ktorí si bez bicykla nevedia predstaviť svoj deň a jazdenie v zime im nerobí žiaden problém.
,,Zazimovanie bicykla“
Na prvý pohľad možno jednoduchá záležitosť. Napadne prvý sneh a bicykel stačí ,,šupnúť“ do pivnice. Túto chybu robí veľa ľudí. Na jar sa potom nestačia čudovať, aké sumy od nich žiada servis. Predísť veľkým výdavkom v servise sa pri tom dá veľmi jednoducho.
Prvý krok je bicykel dôkladne umyť. Samozrejme prípravkami na to určenými. Po umytí je dobré skontrolovať komponenty, ktoré sa rýchlo opotrebovávajú a ktoré dostali počas sezóny najviac zabrať. Extrémne opotrebovanie, je vidieť aj voľným okom. Opotrebovanie reťaze sa dá jednoducho skontrolovať tým, že sa ju budeme snažiť trošku zdvihnúť na veľkom prevodníku. V prípade, ak sa reťaz nepohne a drží na zuboch prevodníka, tak jej výmena ešte nie je potrebná. No ak reťaz dokážeme zdvihnúť o niekoľko milimetrov, alebo dokonca centimetrov, tak vtedy je reťaz opotrebovaná a je potrebná jej výmena. Odporúčam však zabezpečiť si mierku na reťaz, ktorá je lacným a veľmi šikovným nástrojom na tento účel.
Opotrebovaná reťaz dokáže skrátiť životnosť aj kazete. Veľmi opotrebovanú kazetu spoznáme tak, že jej zúbky nie sú hranaté ale zdeformované viac do špicu.
Okrem komponentov treba skontrolovať aj všetky ložiská a ich vôľu. Či už je to stred, alebo hlavové zloženie, vôľa v nich vie byť nielen otravná, ale aj celkom nebezpečná. Pukanie v stredovom zložení je viac otravné, ako nebezpečné. No napríklad pri hlavovom zložení jeho vôľa môže byť veľmi nebezpečná v zjazdoch, kedy sa bicykel môže pri brzdení nebezpečne rozvibrovať. Ak si nie ste úplne istí, je dobré, aby sa vám na bike pozrel servisák.
Po skontrolovaní a zhodnotení opotrebovania jednotlivých komponentov je na rade menej príjemná časť a to ich výmena, poprípade oprava. Často bicykel ani nie je potrebné dávať do servisu a veľa servisných úkonov sa dá zvládnuť aj doma. Napríklad na premazanie hlavového zloženia stačí mať po ruke imbusový kľúč a vazelínu. Ak je ale návšteva servisu nevyhnutná, tak je lepšie dať bicykel opraviť ešte predtým, ako pôjde na zimný odpočinok. Po dôkladnom servise je bicykel pripravený na ,,zazimovanie“ a na jar postačí len dofúkať plášte.
Zimný tuning bicykla
Pre skupinu ľudí, ktorá je cyklistike verná aj počas mrazivých dní, prinášam niekoľko tipov a trikov, ako si jazdu v zime čo najviac užiť. Ako som už spomínal vyššie, mať čistý bicykel je základ. Počas zimy to platí niekoľkonásobne viac. Posypová soľ, ktorá dokáže rýchlo roztopiť sneh a námrazu na ceste, dokáže taktiež veľmi rýchlo znehodnotiť veľa komponentov. Na ochranu niektorých komponentov od soli postačí kúsok starej duše. Napríklad na miesto spojenia sedlovky s rámom stačí navliecť dušu, ktorá zabráni, aby sa soľ dostala do rámu bicykla. Po každej jazde sa taktiež hodí, hlavne na horských bicykloch očistiť tlmiče a namazať ich. To isté platí aj o reťazi.
Od čistého bicykla prejdime k príslušenstvu. Začnime od spodku, a to kolesami. Úzke a hladké plášte je dobré vymeniť za niečo širšie s hlbším dezénom. Úplne najlepšie je mať extra plášte na tréning, alebo na zimu, ktoré nám nebude ľúto zničiť. Natlakované plášte na snehu, pod ktorým je často ľad, držať veľmi nebudú. A preto, znížením tlaku sa vám poďakuje nielen bicykel, ale aj vaše telo, ktoré tým ušetríte od modrín. Nad kolesá počas zimy určite patria aj blatníky. Dnes je na trhu veľa štýlových prevedení, ktoré na bicykli vyzerajú nielen dobre, ale taktiež si plnia svoju funkciu. Nikto nechce predsa prísť domov s mokrým zadkom, a následne dostať nádchu, alebo inak ochorieť.
Dni sú krátke, a tak je veľká pravdepodobnosť návratu domov po tme. Otázka bezpečnosti na bicykli je jednou z najdôležitejších. Vidieť a byť videný by malo byť základné motto každého cyklistu. Segment svetiel na bicykle sa za posledné roky dostal na vysokú úroveň a na trhu dnes zoženiete aj svetlá, ktoré vám z noci spravia deň. Pri svetlách by výber nemal padať na tie najlacnejšie, ktoré sa v zime môžu veľmi rýchlo vybiť. A preto je lepšie investovať do niečoho kvalitnejšieho. Základ, o ktorý by sme sa mali opierať pri výbere svetla na bicykel je jeho svietivosť, ktorá je vyjadrená v lumenoch. To znamená, že čím má svetlo viac lumenov, tým lepšie svieti a je vás lepšie vidieť. Minimum lumenov, ktoré by malo mať svetlo na bicykel je okolo 300-500. Posledný aspekt, ktorý je dobre zohľadniť pri výbere svetla sú módy, ktoré svetlo obsahuje. Blikajúce svetlo si všimne vodič predsalen rýchlejšie. Reflexné prvky nevyzerajú na bicykli najlepšie, ale aj tie vedia veľmi prispieť k lepšej viditeľnosti.
,,Zimák“
Zimák je extra bicykel určený na zimné jazdenie. Samozrejme, že nie každý si môže dovoliť mať takýto bicykel. Ale nemusí to byť vždy nevyhnutne drahá záležitosť. Takýto bicykel má výhodu v tom, že je presne určený na zimné jazdenie a tak je úplne na vás ako si ho vyskladáte. Môže to byť starý bicykel, ktorý už dosluhuje a stačí na ňom vymeniť pár komponentov, alebo lacný bicykel z bazáru ktorý si prerobíte podľa seba. Na takomto bicykli sa dá užiť aj veľa zábavy, o čom vlastne je aj celé jazdenie na bicykli v zime. Tvrdé a dlhé tréningy by mali vystriedať krátke, no za to zábavné výjazdy.