Klobúky>

Prilba dolu!,  vravím borcom, keď dajú na ťazkom výšľape top čas, alebo  poriadnú jazdu, s nákladom pár stovák km. V skutočnosti ale klobúk, ako v realite nazývam prilbu, nedávam nikdy dolu. Ešte aj pri zabiehavaní čerstvo namazaných reťazí pri paneláku mám pokrývku hlavy poctivo na svojom mieste. Nemyslím na háku v garáži, ale na tej vyrážke na krku zvanej hlava.

Nikdy nezabudnem na memento z dôb, keď som ju už nosil, no zvykol ju snímať dolu tesne pred “pristátim”. Idem si cestou z práce v jemnom mrholení do obchodu a pred supermarketom snímam prilbu, no ešte mi zostával jeden obrubník. Ten som sa rozhodol dať presne ako sa to nemá robiť, s nájazdom zo šikma a jednou rukou, tak ma pekne šmyklo. Výsledok bol rozbitý vtedy ešte Walkman vo vrecku,  prilba vypadla z ruky, nie z hlavy, hlava naštastie neutrpela stret s asfaltom, no ponaučenie bolo zjavné, bez prilby ani pol otočky kľukami. Je to podobne ako s pumpou, radšej ju aj so záplatami nosím, aj keď ma najmä na ceste vďaka kvalitným plášťom naštastie obchádzajú defekty, no za ten jeden ročne, to stojí za to nosiť so sebou a vyhnúť sa tak nečakanej turistike v tretrách.

Za môjho mládi sa o tejto neoddelitelnej súčasti výjazdov, podobne ako o detských sedačkách v aute nechýrovalo a vďaka tomu mám zopár šrámov na hlave. Špeciálne v jednom prípade by ma po vrazení vďaka slabým brzdám do náhle prudko brzdiaceho auta bola ušetrila od otrasu mozgu. Po zrážke som sa zosypal na zem a tresol hlavou na asfalt, čo si teda skrz stratu pamäte cca 10 minút pred nehodou nepamätám, viem to len z výpovedí očitých svedkov.

Neskôr mi pristála prvá prilba na hlave, taká tescová, ťažká a priveľká. Po nej aj parádna výpredajová, ľahká a aj dobre viditeľná. A viditeľnosť je jednou z najdôležitejších kritérii výberu nielen prilieb, ale všetkého cyklooblečenia a doplnkov. Bezpečnosť nielen pasívna, pri prípadných pádoch, ale aj aktívna, byť na ceste neprehliadnuteľný. Po opotrebovaní tej top prilby som márne hľadal vhodnú náhradu, vystriedal som niekoľko iných, stále dosť ťažkých, až kým som nenaďabil na ultraľahkú MTB prilbu Limar. Dostatok vetracích otvorov, poriadne viditeľná farba a spomínaná ľahkosť, že často ani neviem, že mám niečo na hlave. Netlačí, rýchlo a ľahko sa nastavuje a slušne v lete vetrá. Sieťka proti zatúlanému hmyzu je u mňa jednou z priorít a samozrejme, nechýba na nej, rovnako ako šilt.

Prilba je to oficiálne MTB, no ja ju nosím aj na cestné výjazdy. Vo svojom okolí som známy súťaživosťou, najmä na asfalte mi ide o čo najlepšie časy v čo najdlhších a najstrmších stúpaniach. Preto by som mal riešiť aj cestnú aero prilbu, ale v tomto prípade ani veľmi netreba, do kopca nejaké aero prvky nenamútia veľa vody v konečnom výsledku a rovina ma nebaví, na nej sa nudím:-) V neposlednom rade, ak to človek robí naplno, s takmer každodenným jazdením a jazdí aj cestu aj MTB, tak to celkom cíti aj rodinný rozpočet. Stačí mať cestné a MTB tretry, k tomu zimné MTB tretry, na cestné letné tretry zimné návleky, ročný servis celoodpruženého bicykla vo výške minimálnej mesačnej mzdy, občas vymeniť jeden z opotrebovaných bajkov za nový, tak človek už nemá chuť invsestovať do vecí, ktoré nutne netreba. A keď je oficiálne MTB prilba vo svojej podstate univerzálna, tak už vôbec nie:-)

Odporúčam všetkým cyklonadšencom tento ochranný prvok neustále používať, lebo nikdy neviete, kedy sa zíde. Cez deň hustá premávka na cyklocestách , na cestách nepozorní vodiči,  v šere a tme pred kolesami prebehujúca zver, v lese nečakané prekvapenia za zákrutou, ako čerstvo padnutý strom, alebo neprezieraví hobbíci opravujúci defekt uprostred single v neprehľadnej zákrute. Technická porucha bajku, precenenie schopností, podcenenie počasia alebo akékoľvek iné nástrahy zhadzujúce jazdca z bajku môžu mať v prípade úderu hlavy neblahé následky

Prajem všetkým nadšencom radosť z jazdy a minimum mrzutostí.