Viete, koľko litrov vody vypije jeden cyklista počas pretekov Tour de France alebo koľko kalórií spáli? Akú výhru si domov odnesú úspešní účastníci pretekov a prečo má víťazný trikot práve žltú farbu? Prečítajte si desať zaujímavostí o Tour de France, ktoré vás možno prekvapia.
1. Hydratácia na prvom mieste
Asi netreba rozvádzať, prečo patrí Tour de France medzi jedny z najnáročnejších cyklistických pretekov. Napadlo vás ale niekedy, koľko litrov vody musí cyklista za deň pretekov vypiť? Zatiaľ čo človek bežne počas dňa vypije okolo dvoch litrov tekutín, účastníci Tour de France vypijú zhruba 10 litrov za deň pretekov. Z toho polovicu tohto objemu spotrebujú počas samotnej jazdy na bicykli. Presný objem vypitých tekutín však samozrejme závisí od fyziológie jednotlivých pretekárov.
Tip: Hydratáciu nie je dobré podceňovať, či už ste profi alebo hobby cyklista. Prezrite si ponuku kvalitných fliaš na bicykel na našom e-shope.
2. Voda, horúca čokoláda alebo dokonca alkohol
Vedeli ste, že v minulosti si pretekári Tour de France spríjemňovali jazdu alkoholom alebo horúcou čokoládou? Že je to pre vás nepredstaviteľné? Pivo, víno alebo šampanské bolo počas Tour de France medzi cyklistami na dennom poriadku. Na druhú stranu, pretekári museli vydržať v sedle pokojne aj 18 hodín v kuse a pre niektorých preto predstavoval alkohol "zázračný iontový nápoj". Dnes už je samozrejme konzumácia alkoholu počas pretekov zakázaná. Je navyše dokázané, že alkohol spomaľuje regeneráciu po športovom výkone.
3. Viac ako tri týždne potu a driny
Bez driny a potu by Tour de France nebola Tour de France. O tom vedia svoje určite všetci pretekári. Jeden cyklista vypotí približne 1,5 litra potu za hodinu a počas pretekov dokonca až 130 litrov. Týmto množstvom by ste mohli takmer až 40 krát spláchnuť záchod! Bežný "smrteľník" pritom vypotí počas jedného dňa zhruba iba jeden liter denne.
4. Finančná odmena pre každého pretekára
Mysleli ste si, že si víťaz Tour de France necháva celú finančnú odmenu pre seba? Opak je pravdou. Medzi cyklistami panuje tímový duch a vďaka tomu je zvykom si výhru rozdeliť medzi všetkých členov víťazného tímu. Časť výhry putuje dokonca aj doprovodu účastníkov tímu.
Celkový víťaz pretekov Tadej Pogačar získal v minulom roku odmenu vo výške 500 000 eur. Tým to však nekončí. Každý víťaz etáp bol obdarovaný sumou 11 000 euro a dokonca aj každý cyklista, ktorý v pretekoch dôjde do cieľa, si odnesie 1 000 euro.
Tip: Oblečte sa ako Tadej Pogačar vďaka našej ponuke hobby aj profi protímových cyklodresov.
A ako to bolo v histórii? Etapové preteky Tour de France sa organizujú už od roku 1903. Na prvé preteky sa však prihlásilo iba 15 pretekárov. V tom čase bolo pretekárom ponúknutých 5 frankov ako odmena za účasť. Takáto suma zodpovedala priemernej mzde továrenského robotníka. Cyklisti však museli splniť jednu podmienku, a to vykázať priemernú rýchlosť aspoň 20 km/h v každej etape a umiestniť sa medzi 50 prvými cyklistami. Na celkového výhercu vtedajšej Tour de France čakala odmena 20 000 frankov.
5. Dopredu do nekonečna a ešte ďalej!
Najdlhšie preteky Tour de France v histórii prebehli v roku 1926. Celá trasa merala neuveriteľných 5745 kilometrov! Najdlhšou etapou sa potom stala piata etapa povojnového ročníka. Závod prebehol po päťročnej pauze spôsobenej prvou svetovou vojnou.
Tento rok odštartujú pretekári v Kodani a čaká ich 21 etáp s dĺžkou 3 349,8 kilometrov až do Paríža. Najdlhšia etapa ich čaká na kopcovitej trase z belgického mesta Binche do francúzskeho mesta Longwy.
Tip: Užite si jazdu na maximum s protímovými dresmi Bonavelo.
6. Pozor, podvodník!
Podvody súťažiacich sa bohužiaľ z času na čas objavia v každom športe. Ani cyklistika nie je výnimkou. Okrem známeho dopingového škandálu cyklistu Lance Armstronga, ktorý ho stál nejeden titul, sa v histórii Tour de France objavilo niekoľko ďalších vynaliezavých jedincov. V roku 1904 prišiel Maurice Gardin o svoje prvé miesto, keď sa preukázalo, že časť trasy pretekov išiel vlakom. Cyklista Jean Robic zase v roku 1947 naložil svoj bicykel fľašami s ortuťou, čo mu malo urýchliť jazdu z kopca.
O niečo vynaliezavejší bol pretekár Mario Cipollini, ktorý si na bicykel pripevnil fotografiu Pamely Andersonovej tak, aby ju mal stále na očiach a zvýšil tak svoju hladinu testosterónu. Verte, neverte, toto povzbudenie neodporuje žiadnym pravidlám pretekov. Tomu hovoríme kreatívny doping!
7. Koľko kalórií už je veľa kalórií?
Priemerný pretekár spáli počas Tour de France približne 120-tisíc kalórií. Aby ste skonzumovali toľko kalórií, museli by ste zjesť asi 250 dvojitých cheeseburgerov z McDonald's. Priemerný denný príjem kalórií pretekára sa pohybuje okolo hodnoty 6000. Obyčajne však človek denne prijíma potravu, ktorá má energetickú hodnotu do 2500 kcal. Jeden pretekár teda prijme za deň dvakrát viac kalórií ako „bežný smrteľník“. Aj tak je pri takej námahe ťažké doplniť všetku energiu, ktorú cyklista spáli, a obvykle sa mu podarí prijať nanajvýš 90% potrebnej energie.
A z čoho že sa skladá strava pretekárov? Pretekári potrebujú doplniť hlavne sacharidy, ale rozhodne by nemali zabúdať ani na proteíny a zdravé tuky. Po pretekoch si preto spravidla doprajú quinou, kuskus, bulgur, cestoviny alebo ryžu, mäso a napríklad avokádo.
Tip: Vedeli ste, že na našom e-shope nájdete aj ponuku výživových doplnkov?
8. Žltá, farba víťaza
Víťazný žltý trikot nezískal svoju žiarivú farbu len tak náhodou. Žltú farbu má čisto z historického dôvodu. Za vznikom súťaže totiž stoja noviny L’Auto, ktoré sa preslávili svojou typickou žltou farbou. Prvé preteky Tour de France, ktoré sa konali v roku 1903, prebehli práve na podporu novín L’Auto. Tour de France predstavovalo konkurenciu pre ďalšie cyklistické preteky, sponzorované novinami Le Vélo.
Najdlhšie si žltý trikot udržal legendárny belgický cyklista Edouard Louis Joseph Merckx, ktorý tričko nosil celých 96 dní.
Tip: Šliapnite do pedálov ako víťazi! Trikoty Tour de France nájdete aj v našej ponuke.
9. S vytrvalosťou najďalej dôjdeš
Najmladším víťazom sa stal vtedy devätnásťročný Francúz Henri Cornet, ktorý vyhral Tour de France v roku 1904.
Naopak ako najstarší víťaz Tour de France sa do histórie zapísal Belgičan Firmin Lambot, ktorý obsadil prvé miesto v roku 1922. Vtedy mal 36 rokov. Firmin Lambot si prvý bicykel zaobstaral až v čase, keď mal 17 rokov. Denne jazdil zhruba 50 km do práce a späť. Prvé preteky ktorých sa zúčastnil, boli preteky na dedine v oblasti, kde žil. Nikdy teda nehovorte nikdy!
10. Váha nie je prekážka
Je známe, že vďaka cyklistike sa veľmi dobre chudne, a preto sa väčšina cyklistov pýši svojou štíhlosťou. Už dávno ale neplatí, že bicykel je len pre štíhle postavy. Najnižšiu hmotnosť mal údajne pretekár, bývalý taliansky cyklista Leonardo Piepoli, ktorý vážil iba 57 kg.
Naopak s najvyššou hmotnosťou zo všetkých pretekárov, ktorí Tour de France úspešne dokončili, sa do histórie zapísal Švéd Magnus Bäckstedt. Tento pretekár vážil 94 kg, a preto sa mu vďaka jeho hmotnosti prezývalo Big Maggy.
Tip: Vyberte si dres značky Bonavelo a fandite vášmu obľúbenému tímu. Veľkosti máme až do 6XL!