Mnohí z vás sa pýtate, ako si vybrať tretry – aký typ, kompatibilita s pedálmi, veľkosť, typ podrážky, zapínanie atď. Skúsení cyklisti by určite súhlasili s tvrdením, že je obrovský rozdiel medzi jazdou na bicykli s cyklistickými tretrami a bez nich. Ak ste sa teda (veľmi správne) rozhodli zainvestovať do tretier, radi vám pomôžeme sa zorientovať, ktorým smerom sa ubrať.
Prečo potrebujem tretry?
Keď raz vyskúšate jazdu s tretrami, zbadáte obrovský rozdiel vo vašom výkone a pri prenose sily resp. energie na pedál. Je to tým, že tretry sú ľahké a majú tvrdú podrážku, čo eliminuje stratu energie. A preto cyklisti, ktorí to myslia s bicyklovaním vážne, investujú do tretier. Nech je váš budget akýkoľvek, tretry, ktoré si zakúpite na Holokolo sú kvalitné a vydržia vám niekoľko sezón. Takže to berte ako dlhodobú investíciu.
Ako to funguje?
Tretry pracujú v symfónii s pedálmi, teda vám uľahčujú pedálovanie. Na spodku podrážky sú vybavené mechanizmom, ktorý sa pripne na kompatibilný pedál. Toto vám zaručí lepšiu stabilitu a lepšiu kontrolu sily a energie, ktorú dávate do pedálovania.
Ako môžete vidieť na obrázku dole, keď jazdíte v obyčajných teniskách bez kufrov (modrá topánka), dávate energiu do pedála iba jedným smerom – keď tlačíte dole. Tretry vám umožnia ťahať pedál aj smerom hore (červená topánka), a teda využívať vašu energiu oveľa efektívnejšie.
Cenový rozdiel medzi drahými a lacnými tretrami môže byť aj 300€. Ako začiatočník nebudete potrebovať ten najdrahší pár, ale ako sa rozhodnúť, ktoré si kúpiť?
Typy cyklistických tretier a viazaní
Výber tých správnych tretier, ktoré sú najvhodnejšie pre váš cyklistický štýl, vám zaručí čo najvyšší komfort a efektívnosť. Tretry môžeme rozdeliť do dvoch základných kategórií:
- MTB tretry na horský bicykel – viazanie SPD (Shimano Pedaling Dynamics) – kompatibilita s pedálmi je takmer stopercentná vďaka 2-dierovému štandardnému viazaniu. MTB tretry sú verzatilnejšie a dávajú jazdcovi väčšiu flexibilitu. Spravidla podrážky MTB tretier nie sú až také tuhé, ako pri cestných tretrách a majú gumené drážky, takže sa v nich dá aj chodiť (aj keď nie na veľmi dlhé vzdialenosti).
1. Cestné tretry sú vhodné iba na cyklistiku a nie na chodenie. Prejdete v nich z vášho domu k biku, poťažmo na kávu či pivko cez medziprestávku, ale to je asi tak všetko. Cestné tretry majú spravidla veľmi tuhú podrážku a na rozdiel od MTB tretier nemajú pogumovanie, takže sú naozaj vhodné len na bicyklovanie a chodenie v nich je nepohodlné. Tuhosť podrážky však zaručuje efektívnejšie rozloženie síl pri pedálovaní.
Cestné tretry nie sú až také verzatilné ako MTB tretry a existuje niekoľko rôznych viazaní, ktoré nie sú kompatibilné s pedálmi od iného výrobcu. Väčšina cestných tertier má na podrážke 3 diery na uchytenie kufrov.
Predstavíme vám štyri viazania:
- SPD-SL (SL je skratka od talianskeho slova Supperlegra, čo znamená superľahký)
- Look Keo
- Time RXS
- Speedplay – ak chcete používať toto viazanie, je potrebné si zadovážiť špeciálne tretry so 4 dierami, ktoré sú kompatibilné s týmto viazaním.
Zapínanie – vyberte si ten správny typ pre vás
Pri výbere tretier sa kladie najväčší dôraz na podrážku, avšak zapínanie je tiež dôležité. Dotiahnutie tretry na nohu je dôležité pre stabilitu a lepšiu efektivitu. Tri najpoužívaniejšie typy zapínania sú šnúrky, suchý zips a upínacie koliesko.
Šnúrky
Jednoduché, lacné a rýchle zapínanie, na ktoré sme zvyknutí. Šnúrky sú však nepraktické pri daždivom počasí a blate a taktiež nie je možné ich prispôsobovať počas jazdy. Niektorí cyklisti si radi pritiahnu tretry pred šprintom, čo v tomto prípade nie je možné. Ak sa predsa len rozhodnete pre tretry so šnúrkami, uistite sa, že nie sú pridlhé, aby sa vám nezamotali do reťaze.
Suchý zips
Zapínanie na suchý zips je veľmi obľúbené a ľahko nastaviteľné. Väčšina tretier má dva alebo tri suché zipsy, ktoré sa ľahko prispôsobia vašej nohe. Nevýhodami suchého zipsu je, že pri jazde v blate sa ľahko zašpinia a potom nedržia až tak pevne, ako by mali. Čiže ich musíte často čistiť. Taktiež sa môžu rýchlo opotrebovať v porovnaní so zavinovacím kolieskom. Ďalšou nevýhodou je, že ak máte vysoké priehlavky, suchý zips na tretre nie je dostatočne dlhý na to, aby vám pevne utiahol tretru.
Upínacie koliesko
Tento systém je síce najdrahší, ale najviac preferovaný skúsenými cyklistami. Je to patentovaný systém, pri ktorom je tenké oceľové lanko popretkávané namiesto šnúrok a pripevnené k otočnému koliesku, alebo k dvom. Otáčaním kolieska jednoducho priťahujete tretru do tej správnej miery aj počas jazdy, ak je to potrebné. Jedinou nevýhodou tohto systému je, že je podstatne drahší ako šnúrky alebo suchý zips. Je to však jedna z tých investícii, ktorú určite neoľutujete, ak plánujete tráviť na biku veľa času.
Cyklistické ponožky
Možno si pomyslíte: „Čo robia cyklistické ponožky cyklistickými?“ Na rozdiel od bežných ponožiek majú tie cyklistické viacero výhod. Sú vyrobené zo špeciálnych rýchloschnúcich vlákien a materiálov, ktoré odvádzajú pot. Navyše sú bezšvové, takže vám nespôsobia zbytočný diskomfort v tesných tretrách. A ak by ani tieto argumenty nestačili, farebné a originálne cyklistické ponožky sú skvelým spôsobom, ako pridať do vašej cyklo súpravy štýl a originalitu.
Návleky na tretry
Návleky na tretry sú obyčajne vyrobené z hrubého neoprénu alebo ľahšieho, vetruodolného a flísom zatepleného materiálu. Sú vyvinuté tak, aby vás chránili pred zimou, mokrom alebo obomi elementmi. Na spodku návleku sú špeciálne výstrihy pre kufre. Taktiež chránia vaše tretry pred prachom, špinou a blatom.