Zima je za nami, príroda už kvitne a takmer každý cyklista sa už chystá na svoju prvú jazdu. Teraz ma možno niektorí ohovoria, že sa o nich vyjadrujem tak, že celú zimu nejazdili na bicykli a pritom už majú najazdených napríklad niekoľko desiatok alebo stoviek kilometrov. To je v poriadku a patrí im za to uznanie, ale nie je žiadna slabosť, že milovníčka alebo milovník jazdy na bicykli čaká až na prvé pekné jarné počasie a svoju prvú jazdu absolvuje až v tomto čase. Ako teda pripraviť svoju techniku na čerstvé jarné kilometre? V prvom rade je dobré si pripraviť bicykel buď priamo von, alebo aspoň do dostatočne osvetleného priestoru. V tmavom kúte garáže alebo povaly môžete ľahko prehliadnuť hocijakú závadu.

Skrutky a spoje
Najprv preveríme a prípadne dotiahneme všetky skrutky, ktoré na bicykli nájdeme. Najmä na riadidlách, predstavci, sedlovej trubke.
Plášte a duše
Najprv je dobré rozlíšiť ventil. Štandardne sa používa buď galuskový („úzky“) alebo autoventil („veľký“). Podľa toho budeme potrebovať príslušnú hadicu na prípadné dofúkanie. Ak sa nám kolesá zdajú príliš „mäkké“, použijeme ručnú pumpu alebo kompresor a kolesá nafúkneme na požadovaný tlak. Pozor, nesmieme prekročiť maximálny povolený tlak udávaný výrobcom plášťa. Spravidla je tento údaj zobrazený na boku plášťa. Po dofúkaní nesmieme zabudnúť ventil utiahnuť a nasadiť čiapočku. Ideálne je nechať bicykel stáť do druhého dňa. Prípadný defekt kolesa sa tak prejaví len vo vašej dielni a nie až po prejdení niekoľkých kilometrov od domova.
Brzdy
Brzdový systém na bicykli musí byť, rovnako ako na každom inom dopravnom prostriedku, úplne bez závad. Pri čeľusťových brzdách skontrolujeme vrstvu brzdného materiálu na čeľustiach, pri kotúčových brzdách zase materiál brzdových doštičiek. Potom môžeme bicykel nadvihnúť a roztočiť najprv predné a následne zadné koleso. Počas pohybu kolies skúsime zabrzdiť stlačením páky. Páka by mala byť tuhá a koleso okamžite zabrzdiť. Ak páka ide takmer voľne stlačiť a koleso napríklad len spomalí, bicykel nie je vhodný na jazdu.
Kolesá
Počas kontroly bŕzd môžeme preveriť aj tzv. hádzavosť kolies. Ak má predné alebo zadné koleso počas roztočenia značný výkyv do strán alebo do výšky, je potrebné ho vycentrovať.

Pedále a kľuky
Rukou uchopíme pedále a skúšame vôľu v stredovom zložení. Ak máme pocit, že vôľa je príliš veľká, je určite dobré ho dotiahnuť, prípadne vymeniť.
Prehadzovačka
Teraz, ak je to možné, odporúčam na bicykel nasadnúť a vyraziť „okolo domu“. Samozrejme s prilbou na hlave! Počas jazdy skúšame radenie od najväčšieho pastorka po najmenší a zase späť. V prípade, že radenie nie je presné, je dobré ho nastaviť. Môže sa aj stať, že bude nutné vymeniť reťaz a ďalšie komponenty. Ak sme nezistili žiadnu závadu, potom máme takmer vyhraté. Zostáva už len namazať reťaz vhodným olejom, či už vo forme kvapkadla alebo v spreji. Olejom v spreji ešte prestriekať všetky pohyblivé čapy a komponenty. Nie brzdy!!!
Takto sme preverili základné komponenty bicykla. Len zdôrazním, že ak zistíme akúkoľvek závadu a sami si netrúfame na jej opravu, prenechajme túto prácu odbornému servisu. Pekné jarné kilometre. Bicyklu ZDAR.