10 tipov, ako pripraviť váš horský bicykel túto sezónu

Tagy:
10 tipov, ako pripraviť váš horský bicykel túto sezónu>

Či už ste svoj bicykel odložili v zime do špajzy alebo ste na ňom tvrdo jazdili v blate a bahne, teraz je ideálny čas na dôkladnú kontrolu vášho stroja, aby ste sa uistili, že je na jar pripravený v špičkovom stave.

V prvom rade je vždy dobré sa pri kontrole bicykla stanoviť systém. Kontrolu si môžete rozdeliť podľa rôznych kategórií — napr. kolesá, rám, odpruženie, brzdy, pohon atď. — alebo môžete jednoducho pracovať spredu dozadu. Každá metóda funguje, pokiaľ pokryjete všetky základy. Tu je 10 vecí, ktoré by ste si mali overiť, kým sa túto jar vydáte na svoje obľúbené traily.

1. Pneumatiky



Zistite, koľko dezénu vám zostalo na pneumatikách a skontrolujte, či sa odlupujú a sú dotrhané. Skontrolujte pneumatiku, aby ste sa uistili, že v nej nie sú žiadne malé trhliny alebo tŕne, ktoré by mohli byť problémom na ceste. Skontrolujte nadmerné opotrebovanie bočnej steny: hľadajte odreniny a zárezy, ktoré vyčnievajú z plášťov. Ak používate pneumatiky bezdušové, teraz je ten správny čas doplniť pneumatiky čerstvým tmelom.

2. Kolesá

Roztočte kolesá, aby ste skontrolovali akékoľvek kolísanie zo strany na stranu alebo vertikálne skoky. Toto je tiež vhodný čas na to, aby ste sa uistili, že sa kolesá voľne otáčajú a že náboje nie sú ani príliš voľné, ani príliš tesné. Stlačte špice, aby ste sa uistili, že žiadne nie sú uvoľnené. Pozrite sa pozorne na miesto, kde sa špice stretávajú s ráfikom; aj vlasové trhliny sa môžu rýchlo zmeniť na veľký problém.

Dôležité je nastavenie tvrdosti napätia špíc podľa potreby, avšak je potrebné nezabúdať aby ste na kolese nespravili osmičku. Ak nie ste úplne stotožnený s takýmto servisom, vezmite koleso do svojho obľúbeného bike-shopu.

3. Brzdy

Začiatok sezóny je vhodný čas na kontrolu brzdových doštičiek. Ak zostáva menej ako 1,5 mm materiálu, je čas na nový pár doštičiek.

Pri kontrole kolies ste, dúfajme, počuli sladký zvuk ticha, keď sa kotúče kotúčových bŕzd otáčali cez brzdové strmene. Ak ste počuli škrabanie, potom je čas zmeniť polohu brzdového strmeňa.

Brzdové kotúče sa môžu tiež ohnúť, takže dávajte pozor na akékoľvek kolísanie zo strany na stranu. Skontrolujte doštičky kotúčovej brzdy , či nie sú nadmerne opotrebované a v prípade potreby ich vymeňte.

 

4. Odpruženie

Skontrolujte klzáky vidlíc, či na nich nie sú nejaké ryhy alebo škrabance. Na utretie nečistôt z tesnení vidlice použite čistú handru. Skontrolujte, či na tesneniach nie sú praskliny alebo nadmerné nahromadenie tekutiny; oboje je znakom toho, že vaša vidlica môže potrebovať servis.

Po kontrole prednej vidlice a zadného tlmiču skontrolujte, či je váš SAG (zatlačenie odpruženia pri posadení na bike) tam, kde ho chcete mať, ideálne na 20-30% zdvihy vidlice či tlmiča. Podľa tohto údaju zvýšte alebo znížte tlak vzduchu.

Akonáhle sa zdá, že je všetko v poriadku, niekoľkokrát stlačte vidlicu a zadné odpruženie, než skontrolujete nastavenie chodu vidlice a tlmiča a podľa toho upravte tlak vzduchu.

5. Kokpit

Predstavec, riadidlá a sedlovka sú možno tri najnevďačnejšie komponenty na horskom bicykli. Aj keď potrebujú veľmi málo rutinných úprav, stále je dôležité z času na čas ich skontrolovať, či nevykazujú známky poškodenia.

Odstráňte sedlovku a znovu namažte sedlovú trubku alebo použite karbónovú pastu, ak máte karbónový rám. Odstráňte riadidlá a skontrolujte, či na nich nie sú známky nadmerného upnutia; skontrolujte hlboké ryhy, ktoré by mohli viesť k potenciálnemu prasknutiu.

Keď je čas znova namontovať riadidlá, uistite sa, že je predstavec rovný, hlavové zloženie správne nastavené (pri pohybe riadidiel tam a späť by nemala byť žiadna vôľa alebo zaseknutie) a umiestnite brzdy a radenie podľa svojich predstáv. Uistite sa, že všetko dotiahnete na správny krútiaci moment.

6. Radenie

Skontrolujte bowden prehadzovačky, či nejaví známky opotrebovania, pričom venujte zvláštnu pozornosť tomu, kde sa lanká zastavujú na ráme. Podľa potreby vymeňte rozstrapkané káble a opotrebovaný bowden. Dodržujte podobný systém pre brzdový systém. Sledujte brzdy od páčok k strmeňom a skontrolujte známky opotrebovania a škrabancov.

7. Rám

Po kontrole opotrebovania radiaceho a brzdového vedenia je dobré skontrolovať aj rám. Bowden brzdy a radenia, ktorý sa môže nadmerne odierať o rám, môže prehrýzť oceľové, karbónové a hliníkové rámy. Je dosť ľahké tomu zabrániť, a to pomocou niekoľkých malých lepiek ochrannej pásky.

Skontrolujte rám, či nevykazuje známky poškodenia od kamienkov a venujte zvláštnu pozornosť spodnej rámovej trúbke a vzperám.

Ak jazdíte na odpruženom biku, nezabudnite skontrolovať čapy odpruženia a puzdrá tlmičov, či nevykazujú známky vôle a v prípade potreby ich utiahnite momentovým kľúčom podľa príslušných špecifikácií podľa odporúčania výrobcu.

8. Pohon

Bez funkčného hnacieho ústrojenstva sa nikam rýchlo nedostanete.

Pri preraďovaní prevodových stupňov by nemalo dochádzať k pukaniu alebo preskakovaniu z jedného ozubeného kolesa na druhé bez toho, aby ste pohli radiacimi pákami. Skontrolujte pätku prehadzovačky, aby ste sa uistili, že nie je ohnutá.

Skontrolujte zuby na ozubených kolieskach kazety, či nie sú ohnuté alebo dokonca zlomené. (Majte na pamäti, že na väčšine moderných komponentov majú zuby rôzne tvary, ktoré pomáhajú pri presúvaní reťaze z jedného ozubeného kolesa na druhé.)

Skontrolujte opotrebovanie reťaze pomocou nástroja na kontrolu reťaze. Postupom času sa puzdrá, ktoré tvoria valčeky reťaze, opotrebúvajú a vytvárajú vôľu, čo sa umožňuje reťazi „natiahnuť“.

Zimné obdobie je  tiež skvelý čas na odmastenie celého pohonu bicykla a poriadne namazanie reťaze.

9. Skrutky

Ak nevlastníte momentový kľúč a plánujete vykonávať údržbu bicykla sami, kúpte si ho. Uchovajte si zoznam hodnôt krútiaceho momentu odporúčaných výrobcom na pracovnom stole alebo v skrinke s nástrojmi. Venujte zvláštnu pozornosť tým skrutkám, na ktoré sa pri jazde najviac spoliehate, aby váš úsmev a zuby zostali neporušené – tj. predstavec a riadidlá.

10. Vybavenie

Skontrolujte, či sú kufre na vašich topánkach v dobrom stave a či sú vaše tretry nepotrhané, reps. či vložka v tretrách je v nepoškodenom stave.

Skontrolujte prilbu, či nemá praskliny a v prípade potreby ju vymeňte.Ak jazdíte s hydratačným vakom, nájdite si čas na jeho vyčistenie. 

Nikdy ste sa neobťažovali vyhodiť niektorý z obalov energetických tyčiniek? Máte niekoľko prepichnutých duší na dne vášho batohu? Teraz je čas sa s tým všetkým vysporiadať a pekne to hodiť do smetí.

Skontrolujte si aj svoje náradie. Uistite sa, že vaše pumpy na kolesá aj tlmiče sú funkčné. Ak nosíte súpravu prvej pomoci, vymeňte všetko, čo ste minulú sezónu používali, ale nevymenili.